Stamppot recepten hoofdmenu

woensdag 1 december 2010

Wintertijd, tijdens de winter stampot recepten HOT

Stamppot recepten zijn hot. 94 procent van de Nederlanders eet tijdens deze kou regelmatig een stevige Hollandse stamppot. Dat blijkt uit het stamppotonderzoek van Unox . Ruim tweederde van de bevolking verkiest stamppot als het meest favoriete wintergerecht boven pannenkoeken, nasi of spaghetti. Nederlanders zijn dol op stamppot: meer dan de helft zet één of meerdere keren per week een dampende pan op tafel. 71 procent eet de stamppot in combinatie met een rookworst. Met de winter voor de deur deelt Unox daarom vandaag Neerlands meest geliefde stamppot recept uit: boerenkool mét rookworst uit een puntzak, het zogeheten ‘Stamppotje Mét’.

unox rookworst heerlijk met stamppot recepten
Unox Rookworst heerlijk met diverse stamppot recepten


Winters en verse stamppot recepten
Stamppot en winter zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Bijna alle Nederlanders zetten tijdens de wintermaanden een oer-Hollandse stamppot op tafel. En ondanks een druk leven bereidt bijna iedereen de stamppot met verse ingrediënten. Meer dan de helft van de Nederlanders associeert rookworst met het ultieme wintergevoel. Als de rookworst niet in de stamppot gaat, wordt deze gebruikt in de soep (40%), op brood (38%) of als lekker tussendoortje (26%). En hoewel de stamppot ook op het menu van menig sportkantine en café staat, vindt 87 procent van de ondervraagden dat de wintermaaltijd thuis toch het lekkerst smaakt.

Wie maak het lekkerste stamppot recept?
Ruim de helft van de Nederlanders geeft aan dat zij zelf de lekkerste stamppot maken. Opmerkelijk is dat vooral vrouwen overtuigd zijn van hun eigen kookkunsten; ruim tweederde van de vrouwen vindt zichzelf de beste stamppot  keukenprinses. Onder de mannen vindt eenderde dat hij zelf het beste stamppot recept klaarmaakt. Toch geeft ook 37 procent van hen toe dat hun partner deze winterse kost het lekkerst bereidt. Vrouwen vertrouwen hun partner minder, van hen vindt maar 7 procent dat hun partner de lekkerste stamppot maakt.

De Nationale Stamppottentop 3
Over de favoriete stamppotten top 3 zijn zowel mannen als vrouwen het eens; boerenkool staat met stip op nummer 1. Hutspot eindigt als tweede en stamppot zuurkool krijgt een derde plaats. Waar mannen en vrouwen wel weer van mening verschillen is de bereiding van de stamppot. Mannen eten hun stamppot het liefst met rookworst en saus, vrouwen daarentegen maken hun stamppot het liefst klaar met verse ingrediënten en spekjes.

Regionale verschillen uit het stamppotonderzoek van Unox:
- Noorderlingen behoren tot de echte stamppottentop. Van alle Nederlanders eten Groningers, Drentenaren en Friezen het vaakst stamppot (97%), waarbij sommige Friezen en Drentenaren de warme wintermaaltijd zelfs bij het ontbijt eten. Voor Groningers hoeft het trouwens geen winter te zijn om stamppot te eten. 1 op de 11 eet het ook graag in de zomer.
- Smaken verschillen: Overijsselaars eten liever stamppot boerenkool en hutspot, terwijl de buren in Gelderland naast boerenkool eerder voor zuurkool kiezen of voor hun eigen streekstamppot ‘Hete Bliksem’.
- In Zeeland krijgt men geen genoeg van stamppot: meer dan 1 op de 6 Zeeuwen eet meerdere keren per week stamppot. Hier is men dan ook heel creatief met stamppot. Zo kent de provincie de creatieve gerechten ‘koolstamppot’ en ‘slastamppot’.
- Ga je stappen in Noord-Holland? Dan heb je kans dat er na afloop nog een stamppotje gegeten wordt.
- In Limburg wonen de echte koks: 4 op de 10 tovert regelmatig een zelfverzonnen stamppot uit de keuken.



‘Eerlijk is Heerlijk’ van stamppot worstkoning Unox
Met de campagne ‘Eerlijk is Heerlijk’ uit 2007/2008 speelt Unox in op de groeiende consumentenbehoefte aan lekker, natuurlijk en bewust eten. Eerlijke heerlijke producten zijn herkenbaar aan een ‘panel’ met hierop het ‘Zonder kunstmatige geur- en smaakstoffen’-logo. Na de rookworst volgen op termijn ook de andere producten uit de portfolio van Unox, zoals soep, knakworst en stamppotten. Met de ‘Eerlijk is heerlijk’ campagne draagt Unox bij aan Unilever’s missie vitaliteit toe te voegen aan het leven. Dit doet Unilever door te voorzien in de dagelijkse behoefte aan voeding, hygiëne en persoonlijke verzorging met merken die mensen helpen zich goed te voelen, er goed uit te zien en meer uit het leven te halen.

Bron: http://www.marketresponse.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten